Dumlefluff

 
Jag har gått med i en Facebook-grupp som heter "Kakburken". Det är väldigt roligt att se vad alla (ca 50.000) medlemmar bakar. En av sakerna jag fastnade för var "Fluff" i olika former. I helgen provade jag att göra en Dumlefluff-tårta. 
 
Först gjorde jag Dumlefluff, kvällen före, då den skulle stå i kylen över natten, eller minst 6 timmar.
  • 3 dl vispgrädde 
  • 180 g dumlekolor (hackade i bitar)
Värm grädden i en kastrull. OBS! Den får inte koka! Lägg i kolorna och rör tills de smält helt. Ställ i kylen över natten. Ta sedan ut och vispa till önskad fasthet.
 
 
Till mellanlagren gjorde jag en kräm av:
  • Ca 3-4 dl frysta hallon
  • 1/2 burk vaniljkvarg 
  • knappt 1 pkt philadelphiaost
  • 1 dl florsocker
Blanda ihop allt och vispa till en kräm.
 
Jag använde köpta chokladbottnar och lade hallonkrämen mellan och sedan Dumlefluffet över. Jag hittade tyvärr inga färska hallon, så det fick bli jordgubbar som dekoration. 
Det blev riktigt gott!