Sommarkyckling

Det kändes som att det var längesedan vi hade kyckling. Därför provade jag ett recept från Arla som de kallar Sommarkyckling. Som vanligt gjorde jag lite småändringar...
Med fyra hungriga killar hemma tar jag mer kyckling än vad som står i originalreceptet.
 
Ingredienser
1 kg kycklingfiléer (Arlas recept använder 500 g)
1-2 vitlöksklyftor
2 1/2 dl Kelda mellangrädde
1 dl creme fraiche (ej med i originalreceptet)
1 hönsbuljongtärning
2 tsk fransk senap
1/2-1 dl hackad gräslök
1/2 zucchini (Arla använde vanlig gurka)
1 paket bacon
 
Skala och hacka vitlöken. Skär varje kycklingfilé i 3 delar. Krydda dem med salt o peppar och lite chili explotion (Santa Maria). Bryn dem i en stekpanna, gärna med lite högre kant. När du har mycket kyckling, stek lite i taget och lägg i en skål. När all kyckling är stekt, häll över grädde och tillsätt buljongtärning, senap och vitlök. Lägg tillbaka all kyckling i pannan och låt puttra 5-10 min. Stek bacon i en separat panna. När allt är i stort sett klart, skär zucchini i halvmånar och lägg i dem i pannan med kycklingen. Strö sedan gräslöken och bacon över kycklingpannan.
 
 
 
 
Idag serverade jag klyftpotatis i ugnen till, men det passar lika bra med ris.
Är mycket nöjd med min nya stekpanna i någon nytt material som gör att råvarorna inte bränner fast.