Svärfars semlor

Nu har jag fått tag i receptet till svärfars goda semlor. Det finns alltså gott om tid att förbereda nästa hembakta semlor.
 
30 semlor
200 g smör
2,5 dl mjölk
50 g jäst söta degar (rött paket)
1/2 tsk salt
100 g socker
2 ägg
750 g vetemjöl (kärnvetemjöl)
1,5 tsk bakpulver blandas i mjölet
Ett par teskedar kardemummakärnor brukar jag stöta i en mortel och blanda i.
 
Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken och värm till 37°.
Smula jästen i degbunken. Häll lite av mjölkblandningen över och blanda. Häll i resten av mjölkblandningen och blanda i salt, socker och de uppvispade äggen. Häll i huvuddelen av mjölet och blanda. Spara lite av mjölet (till bakbordet). Arbeta degen tills den släpper bunken. Häll i en del av det sparade mjölet och blanda tills degen släpper bunken. Täck över med handduk och låt degen jäsa till dubbel storlek. Cirka 30 min.
Undvik drag och kalluft!
Knåda degen på bakbord till en lätt, ganska lös deg! Forma bullar och låt dem jäsa på plåten en stund med handduken över. Ställ in i cirka 200° ugnsvärme i mellan 5 och 7 min. Håll koll!
 
 
Mandelmassa
Lägg 100–200 g sötmandlar i kokhett vatten och låt dem ligga i en stund, skala dem. Torka dem och mal dem. Blanda de rivna mandlarna med lika mycket florsocker. Blanda i vatten eller äggvita och knåda ihop. Men ta inte för mycket vätska, för då blir massan lös. Prova med lite först.
 
Montera semlorna
Skär ett tak, vispa grädden och lägg i mandelmassan och grädden. Pudra florsocker på bulltaket. Jag brukar blanda mandelmassan och grädden, tycker det blir godast så!