Anti Pasti

En av familjens riktiga favoriter är Anti Pasti. Med inspiration från restaurang Italiano på Nybrogatan har jag gjort en egen variant av Anti Pasti med det jag tycker är gott.
 
 
På bilden ser ni följande:
  • Tomat- och mozzarellasallad
  • Kronärtskocka
  • Avokado och räkor
  • Salami, skinka och vitlöksfrästa champinjoner
  • Melon med parmaskinka
  • Oliver
  • Soltorkadetomater
  • Brieost och kex

Det mesta är ju bara att skära och lägga upp på fat, men t ex champinjonerna har jag skurit i bitar och fräst i olivolja, vitlök, basilika och salt & peppar. Jag tycker det är godast när man låter champinjonerna fräsa lite längre så att de får färg och en del av vätskan kommer ut.

Jag har använt frysta räkor. De blir jättebra om man häller ner de frysta räkorna i en stor kastrull med kokande vatten och ca 3 msk salt, dra från plattan och låt stå i 30 sekunder. Häll av och skala. Lägg upp på fat tillsammans med mogna avokados, olivolja, pressad citron, basilika, salt & peppar.

Kronärtskockan kokade jag i saltat vatten. Efter att ha brutit av skaftet (så att en del av trådarna kommer med), knöt jag fast en citronskiva i botten av skockan och lade den i en kastrull. Jag satte på den första av allt och den var klar när övriga saker var klara, tror att koktiden blev ca 30-40 min.

När det gäller salami och skinka brukar jag ta det som verkar godast just för tillfället. Peppar- eller örtsalami, rökt skinka och parmaskinka.

Den här gången slank det med en Brieost och lite kex också.

Lycka till!