Vegetarisk lasagne med linser

 
Har längtat efter att göra den här vegetariska lasagnen igen! Första gången jag gjorde den lyckades jag nästan lura familjen att det var köttfärslasagne... Alla tyckte den var jättegod! Den smakar lite speciellt eftersom jag har lite kanel i. Man kan krydda vegoröran ordentligt eftersom ostblandningen är mild. 

Vegoröra

  • 2 st stora bananchalottenlökar 
  • 2 st vitlöksklyftor
  • 3 st mellanstora morötter
  • 1 st liten zucchini
  • 2 st tetrapak linser
  • 2 st burkar krossade-/passerade tomater
  • 1/2-1 tsk sambal oelek
  • några droppar chipotle steaksås
  • 1 st grönsaksbuljongtärning
  • salt, peppar, timjan, basilika, persilja, salladskrydda och lite kanel.
  • 2 st paket färska lasagneplattor 
Hacka och fräs lök och vitlök i en djup panna. Skala och riv morötterna grovt. Riv zucchinin. Blanda ner dem i pannan. Skölj linserna i en sil och häll ner dem i grönsakerna. Tillsätt tomater och alla kryddor. Låt puttra en liten stund. Smaka av så att det är lagom kryddat.
 
Oströra
  • 1 st stor burk keso
  • 1 st liten burk créme fraiche
  • 1 st påse gratängost
  • 2 dl mjölk eller grädde
  • salt, peppar och salladskrydda 
Blanda ihop allt i en bunke. Börja lägga ihop lasagnen i en ugnsform. Jag brukar lägga lite oströra och vegoröra i botten, sen varvar jag med plattor. Avslutar med både oströra och vegoröra. Ev lägger jag lite extra riven ost på toppen. Sätt in i ugnen ca 20-25 min i 225 grader. Servera med en god sallad!