Fantastisk äppeltoscakaka!

 
 
 
Plockade lite äpplen hos mamma i helgen och tänkte att det var dags att göra något gott av dem. Efter lite letande hittade jag recept på den här otroligt goda äppelkakan med toscatäcke. 
 
 
Kaka (har utgått från ett recept på elvasmatblogg.se)
  • 100 g smör
  • 1 dl strösocker
  • 2 ägg
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 4 små svenska äpplen
  • 1-2 tsk kanel
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och ställ åt sidan. Smörj och bröa en form med avtagbar kant. Jag brukar alltid använda kokos att bröa med. Vispa ihop ägg och socker vitt och pösigt. Blanda i mjöl och vaniljsocker. Tillsätt därefter smöret och rör om ordentligt. Häll i formen. Skala och skär äpplena i små bitar eller tunna klyftor. Lägg i en plastpåse och häll över kanel. Blanda runt ordentligt. Tryck därefter ner äpplena i smeten. Grädda kakan i ugnen i ca 25 minuter.
 
 
Tosca 
  • 75 g smör
  • 1 rågad dl strösocker
  • 100 g flagad mandel
  • 1,5 msk vetemjöl
  • 1,5 msk mjölk
Gör toscasmeten i en kastrull. Smält smör och socker, blanda därefter i mjölet och mandeln och låt puttra ihop en stund under omrörning. Tillsätt mjölken och rör runt. När kakan är gräddad 25 min, ta ut den ur ugnen och häll över toscasmeten. Höj värmen till 200 gr och grädda ytterligare 8-10 min, tills kakan är gyllenbrun.
 
Jag hade vaniljkvarg till, det blev lite syrligt och gott till den söta kakan. Killarna tog vaniljglass.