Mammas goda gryta

 
Min mamma brukar göra en supergod fläskfilégryta. Idag gjorde jag den, men bytte ut fläskfilén mot benfri fläskkotlett. Det blev minst lika gott! 
 
 
Här ovan ser ni ingredienserna:
  • 1 kg benfri fläskkotlett i bit
  • 1 röd paprika 
  • 1 grön paprika 
  • 3 st stora bananchalottenlökar
  • 6 stora champinjoner 
  • 2 1/2 dl matlagningsgrädde 
  • 2 dl mellangrädde
  • 1-2 dl créme fraiche 
  • soja
  • salt, peppar, paprikapulver
Skär alla grönsaker i jämnstora bitar, lägg åt sidan. Skär köttet i ganska tunna skivor sedan i mindre bitar. Stek köttet i omgångar, krydda med salt, peppar och paprikapulver och lägg över i en gryta. Häll på grädde, créme fraiche samt soja i grytan. Fräs på löken och paprikan och lägg över i grytan. Till sist fräser du champinjonerna och lägger i även dem i grytan. Jag brukar låta dem fräsa en bra stund så att de får färg. Smaka av grytan med salt och peppar och låt det puttra  ca 20 minuter. Servera med ris och sallad. Grytan passade väldigt bra idag när det var så kallt och grått väder ute. 
 
#1 - - Monica Holm:

En till gammal goding! Det var länge sen nu jag lagade den.

Svar: Ja, den kommer jag gärna och äter hos dig också :-) /Christina
Christina