Bröd med baljväxter (proteinrikt)

Det här receptet gjorde jag första gången 2005. Det publicerades i ICA's Buffé-tidning. Jag har provat att baka både med linser och kikärter, idag blev det kikärter, eftersom det var det jag hade hemma. Denna gång bytte jag ut rågsikten mot grovt rågmjöl och istället för vetemjöl använde jag Manitoba Cream mjöl. Det gick bra det också. I receptet står originalingredienserna.
 
Bröd med baljväxter (12 bullar)
250 g sköljda linser/kikärtor/sojabönor på burk
ca 4 1/2 dl vatten
12 g torrjäst (1 påse)
2 tsk salt (jag tog 1 1/2 tsk)
1/2 dl rapsolja
1 msk ljus sirap
5 dl rågsikt
7-7 1/2 dl vetemjöl special
 
Mixa linser/bönor med hälften av vattnet så att det blir en tunn vätska. Tillsätt resten av vattnet, så att det tillsammans blir 7 dl degvätska.
Värm degvätskan till 42 grader. Häll torrjästen i en bunke eller assistent, häll degvätskan över och blanda ihop. Tillsätt salt, olja, sirap, rågsikt och hälften av mjölet (om du använder assistent kan du tillsätta allt mjöl på en gång). Arbeta in resten av mjölet efter hand. Arbeta degen 5-10 min i assistent eller med en trägaffel tills den släpper från bunkens kanter. Låt degen jästa 30 minuter.
 
 
Häll ut degen på mjölad arbetsbänk och knåda den lätt. Dela degen i två delar och rulla dem till längder. Skär varje längd i 6 delar. Rulla till 12 bullar. Skåra ev. med vass kniv. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Jäs övertäckta 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda i ca 15 minuter mitt i ugnen.
 
 
 
Väldigt goda och mättande bröd att äta till frukost eller mellanmål!