Yakiniku

I helgen testade jag att göra hemmagjord Yakiniku - det blev sååå gott! Kan verkligen rekommendera er att göra det, även om det var lite pyssel att skära köttet i tunna skivor. 
 
Jag började med att frysa in ca 1 kg entrécôte, dagen innan, så att det skulle vara lättare att skära det riktigt tunt. Som tur är har min mamma en gammal skärmaskin, så det fick bli en tur till henne på eftermiddagen för att skära kött.
 
Som sagt, det tog en stund att skiva det, men det blev ju väldigt fint!
 
Här är receptet på såsen/marinaden:
6 msk sake/sherry el portvin
6 msk mirin
3 tsk socker
1 1/2 tsk risvinäger
9 msk japansk soja
2 tsk miso pasta
1 tsk sambal olek - eller mer om man vill ha lite starkare
1/6 del äpple - finrivet
3 tsk sesamolja
1-2 vitlöksklyftor - finrivna
 
3 salladslökar - finhackad, att toppa med
 
Jag gjorde även en "extra" marinad som jag lade köttet i innan jag hällde på den avsvalnade såsen. Till den använde jag:
3 msk olja
2 msk sesamolja
4 msk japansk soja
1 vitlöksklyfta
2 msk färsk riven ingefära
chili explosionkrydda efter smak
salt o peppar
 
Såhär gör du såsen:
Blanda alla ingredienser till såsen i en liten kastrull. Låt koka ihop några minuter. Låt den sedan svalna innan du häller den över det marinerade köttet. Låt det helst stå i kylskåp några timmar, men om du inte har tid med det går det även bra att bara låta det stå nån halvtimme.
Stek därefter köttet i omgångar på ganska hög värme i en stekpanna, jag stekte i rapsolja och sesamolja. Lägg inte i för mycket kött i pannan på en gång! Häll över på ett uppläggningsfat. Toppa med den finhackade salladslöken. 
 
Servera med ris och en krämig vitkålssallad. Jag blandade Hellman's majonäs, creme fraiche, ingefära, salt och peppar med finriven vitkål.
 
Det här kommer jag absolut göra igen - har redan köpt hem mer entrécôte och lagt i frysen 😄
Egentligen är det bara skivandet av köttet som tar tid samt att det ska marineras några timmar, annars är det väldigt enkelt. Man kan också marinera det över natten.