Müsli med kokosflingor

Jag tycker det är svårt att hitta en riktigt god och nyttig müsli i affären. Oftast är det russin eller andra torkade frukter i, som fastnar i tänderna... Därför köpte jag lite olika gryner och frön och gjorde min egen müsli idag. Om man använder kokosflingor och mandel tycker jag att det blir extra gott.
 

Ingredienser:
  • 2 dl havregryn
  • 2 dl fiberhavregryn
  • 3 dl rågflingor
  • 2 dl dinkelflingor
  • 3 dl solroskärnor
  • 3 dl pumpakärnor
  • 3 dl kokosflingor
  • 3 dl krossat linfrö
  • 3-4 dl grovt hacka sötmandel
  • 1 dl rapsolja
  • 1 dl vatten
  • 1 msk flytande honung

Rör ihop alla de torra ingredienserna i en stor skål. Blanda olja, vatten och honung och häll det över de torra ingredienserna. Blanda om ordentligt. Häll upp i en långpanna med kant, jag brukar ha bakplåtspapper i botten. Sätt in i ugnen i 15-20 min i 200 grader. Rör om var 5:e minut. Kokos kan lätt bli bränt om man har det inne för länge.

Vill du ha en krispigare (och sötare) müsli kan du tillsätta mer honung. Förvara i en burk med lock.

 
Jag brukar ha färsk frukt till. Tycker man om aprikoser är det gott att klippa ner lite torkade aprikoser när man ska äta.

 

En kommentar publicerat i Allmänt
Taggar: Müsli, Müsli med kokos, Nyttig müsli
#1 - - Sara, grannen:

Tack så jättemycket för müslin vi fick! Tyckte att den var supergod, så jag har redan gjort den två gånger...hittade även kryddan!
Idag kom svärföräldrarna på kort varsel så jag skivade äpplen, hällde på müsli, lite smör och honung och in i ugnen! Det blev omtyckt!! 😀

Svar: Åh, vad kul att ni tyckte om den! Gjorde en omgång ikväll :-)/Christina
Christina