Fisksoppa och nybakade frallor

Av någon konstig anledning brukar vi ofta äta lax på söndagar. Idag blev det en krämig laxsoppa/-gryta. Alexander bakade frallor som vi åt till. Eftersom de bara behövde jäsa 15 minuter gick det riktigt snabbt att göra dem.
 
 
I soppan hade jag följande ingredienser:
2 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta
2-3 msk hummerfond 
5 dl vatten
1 dl vitt vin
1 grönsaksbuljongtärning
1 burk passerade tomater
1/2 zucchini 
4 potatisar
2 morötter
400 g laxfilé (skinn- och benfri)
1-2 msk konjak
1 tsk sambal oelek
2 dl vispgrädde
1 kruka dill
Salt o peppar
 
Börja med att fräsa lök och vitlök som du hackat. Tillsätt moroten i slantar. Skär potatisen i bitar och lägg i den tillsammans med vin, sambal, vatten, fond och buljongtärningen. Låt koka upp. Häll i tomaterna Och låt puttra i ca 10 min. Tillsätt zucchini och låt koka 5 min till. Tillsätt resten och sist laxen. Låt det bli varmt och smaka av med salt o peppar. 
 
 
Bröden gjorde jag såhär:
75 g jäst
50 g smält smör
5 dl vatten
1/2 tsk salt
1 msk sirap 
10 dl manitoba cream mjöl
2 dl grahamsmjöl 
 
Sätt ugnen på 250 grader. 
Smula jästen i en bunke. Blanda det smälta smöret med vattnet och värm till 37 grader. Häll det över jästen och rör runt. Tillsätt övriga ingredienser och knåda ca 5 min till en smidig deg. Gör ca 15 bullar av degen och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa 15 minuter. Grädda i ugnen ca 8-10 minuter.